Buty do biegania – przyjaciele treningu

Buty do biegania – przyjaciele treningu

Przyszła ciepła pogoda i słońce. Panie i panowie myślą o nadchodzącym lecie i intensywnie trenują – najczęściej jest to bieganie. Dobór odpowiednich butów do biegania zależny jest od tego, po jakim terenie chcemy biegać, oraz od czynników takich jak nasza waga i kondycja. Dobre buty do biegania mają przede wszystkim nie przeszkadzać w tej czynności a także uchronić nogę przed kontuzjami. 

Firmy obuwnicze kuszą nas najróżniejszymi super nowoczesnymi technologiami, które niemal sprawią że bieganie nas nie zmęczy i da nam niesamowity komfort. Takie rzeczy możemy wsadzić między bajki, ponieważ to tylko zgrabne chwyty marketingowe. Jeśli  na samym początku zachwyci nas wygoda butów, znaczy że prawdopodobnie dobrze trafiliśmy na buty do biegania. Uważajmy jednak i najpierw poczytajmy opinie o nich, zdarzają się bowiem przypadki, że buty w czasie biegu nie będą już tak wygodne. Pamiętajmy że dobrze dobrane buty do biegania odpowiadają za nasz komfort treningu i ogólne samopoczucie w czasie treningu.

Wybierając buty do biegania musimy znać dwa ważne terminy – jest to pronacja i supinacja.

Pronacja oznacza w jaki sposób nasze stopy obracają się do wewnątrz podczas chodzenia lub biegania. Matka natura wyposażyła każdego w inny stopień pronacji i od tego zależy sposób w jaki trenujemy bieganie. Źle dobrane buty do biegania mogą zwiększać pronację lub ją zmniejszać . Im jest mniejsza, tym lepiej. Stopa silnie pronująca występuje u osób z płaskostopiem. Przetaczanie stopy po podłożu na całej jej szerokości jest charakterystyczne u początkujących biegaczy a nisko ułożone podbicie stopy powoduje, że wstrząsy są słabo pochłaniane. Osoby, które mają niskie podbicie stopy powinny wybierać buty do biegania z dodatkowym wsparciem pod podbicie. Dodatkowe wsparcie wewnętrznej części buta pomoże zapobiec zbytniej pronacji, co jednocześnie sprawi że będziemy mniej narażeni na urazy.

Stopa zdrowa w dobrym bucie do biegania musi być ustawiona prostopadle do nogi – wtedy ciężar ciała biegacza jest równomiernie rozłożony a pięta znajduje się w jednej linii z nogą. Ci szczęśliwcy, którzy posiadają zdrowe stopy, powinni używać butów bez dodatkowej stabilizacji wewnętrznej czy na podbiciu, lecz muszą one amortyzować stopę w czasie biegu.

Supinacja – osoba obdarzona stopą supinującą w czasie biegu przetacza stopę równomiernie po podłożu, lecz zbyt wklęsłe podbicie stopy sprawia, że ciężar ciała przenosi się na zewnętrzną stronę stopy, co często doprowadza do bólów i kontuzji. Wysokie i sztywne podbicie sprawie że w czasie biegu dochodzi do dużych wstrząsów podczas podnoszenia nogi. Osoby z taką stopą powinny wybierać buty do biegania raczej neutralne, wyposażone w solidny mechanizm amortyzujący. Stopa supinującą można poznać po tym, że jak spojrzymy na nią od tyłu ze strony pięty, zewnętrzna jej strona będzie bardziej wychylona.

Aby sprawdzić jaką mamy stopę – neutralną, supinującą czy pronującą, jest bardzo prosty sposób. Podczas spaceru po plaży zwróćmy uwagę jaki ślad zostawia nasza stopa. Możemy zrobić prosty test w domu. Zamoczmy stopę w wodzie, zbierzmy nadmiar wody aby nie chlapała, lecz aby stopa była jeszcze mokra (lekkie dotknięcie ręcznika załatwi sprawę) i ustańmy tą stopą na kartce papieru – pokaże się nam jej odbicie. W Ten sposób możemy określić jaki rodzaj stopy posiadamy i jakie buty do biegania wybierać.

 

buty do biegania

 

 

Jakie buty do biegania wybierać?

  1. Stopa pronująca – wybieramy obuwie wyposażone w systemy podtrzymujące, inaczej zwane są motion control. Jest to sztywny typ butów, trzymający stopę w dobrej pozycji i kontrolujący jej ruchy. Buty te są nieco cięższe, lecz również trwałe.
  2. Stopa supinująca – buty do biegania muszą posiadać systemy amortyzujące. Są miękkie, mają elastyczne podeszwy i wkładki amortyzujące. Posiadają lekko zakrzywiony lub całkiem zakrzywiony kształt. Dobra amortyzacja chroni przed skutkami zbyt mocnych uderzeń o podłoże. Ten typ obuwia sportowego to
  3. Stopa normalna – wybieramy buty z rodzaju stability, czyli stabilizujące. Buty te tłumią wstrząsy i trzymają stopę. Mają lekko zakrzywiony kształt i posiadają wkładki usztywniające. Podeszwa wykonana jest z dwóch rodzajów materiałów.

Szukając modelu idealnego do treningów biegowych warto zapoznać się z rankingami i opiniami użytkowników, na przykład na tej stronie http://polskabiega.sport.pl/polskabiega/0,105961.html?tag=test+but%F3w+do+biegania

fot. runnersclub.pl

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress